Lillejul 2018

Våra duktiga kockar förbereder den nubbevänliga delen av julmaten. Lena, Eva, Anci, Birgith och Gun

Lillejul 2018

33 fd KA 3-officerare var vi som samlades i fd markans lokaler den 7 dec för att fira lillejul. 28 gamblingar och 5 "subalterner" som sett fram emot denna traditionstyngda tillställning :-) Efter glögg, mingel och lite info tog så ÄS, (Kermith L) och hans fyra subbar(Pontus M, Peter N, Peter M och Bobban) över för genomförandet av prövningen av di gamble. Årets prövning omfattade ämnesområdena strid på grupps nivå, navigation, oplatstjänst med e-skiva och exercis. En femte uppgift som skulle redovisas under middagen var att resp grupp skulle berätta en skröna/historia från flydda dar.

Efter välförrättat värv satte vi oss sedan till bords för att avnjuta julbordets läckerheter, tillagat och uppdukat av våra duktiga kockar. Många välkända snapsvisor blev det.

Under middagen framfördes så den sista gruppuppgiften - skrönor från förr. Här visade gamblingarna att gammal är äldst och minnet är glasklart. Nu blev det inte bara en skröna per grupp utan den ena gav upphov till nästa som gav upphov till.......... T.o.m. subalternerna hoppade in och berättade ett par historier

Di gamble var överens att ÄS och hans subbar fick godkänt för sin insats till årets lillejul och väl fyllde upp kriterierna för "den sämsta lillejulen på länge" ;-) Lika överens var vi om att våra kockar även i år lyckats väl och de tackades för detta med en liten gåva och en lång varm applåd.

I kamratföreningstidningen som kommer ut i mellandagarna finns en fylligare artikel om årets lillejul. Här är lite bilder som jag och Bernt tog underkvällen. Håll till godo!

Mingel och glada återseenden.

Till bords efter genomförda övningar. Nu ska det sjungas!

Några subbar i rättartagen. Malmborg ser med rätta bekymrad ut.

Kermith (ÄS) klarar ut vad som gäller ingör aftonens prövning.

Lasse Lundh löser gruppuppgiften.

Även subbarna drogs med i historieberättandet. Pontus i berättartagen.